Ortodonti

Yanlış hizalanmış ve çarpık dişler; diş çürümesi, diş eti hastalığı, ağrılı ya da zor çiğneme gibi hayat kalitenizi düşürebilecek diş sorunlarına yol açabilir. Dişlerde çarpık bir görüntü veya geniş boşluklar varsa, ortodonti tedavisiyle bu sorunlar ortadan kaldırılabilir. Ortodonti tedavisi, dişleri güzel bir şekilde hizalayarak hastaların özgüvenini önemli ölçüde artırır ve estetik açıdan da güzel bir sonuç yaratır. Ayrıca diş hastalıkları da önlenmiş olur. Ortodonti son dönemde oldukça gelişmiştir ve hastaların taleplerine göre farklı yöntemler sunmaktadır.

Ortodonti Nedir?

Ortodonti, dişlerin ve diş desteklerinin düzenli oluşumunu sağlamak için yapılan uygulamaları tanımlar. Dişlerin pozisyonunu düzeltmek için diş tellerinin kullanılmasını içerir. Kesin tedavi şekli ve süreci dişlerdeki soruna bağlıdır. Tedaviye genellikle kalıcı yetişkin dişlerinin çoğu çıktıktan sonra başlanır. Yetişkinler için bu tedavi her yaşta başlayabilir ancak tedavi seçenekleri çocuk ve gençlere göre daha sınırlıdır.

Ortodontik Problemler Neden Oluşur?

Ortodontik problemlerin ortaya çıkmasında en büyük etken genetik yatkınlıktır. Sadece anne, baba ve kardeşlerde değil, uzak akrabalarda da var olan sorunlar da bu durumu etkileyebilir. Bazı diş problemleri ise günlük yaşam sürecinde ortaya çıkabilir. Süt dişlerindeki problemler genetik yatkınlığın yanı sıra ortodontik problemlere (süt dişlerinin çürümesi, süt dişlerinin erken kaybı veya süt dişlerinin zamansız çekilmesi, dişlerin örtüşmesi) neden olur. Parmak emme, sürekli olarak ağızdan nefes alma, kalem ısırma, bebeğin yutkunmasının devam etmesi, uzun süreli emzik ve biberon kullanımı gibi durumlar da ortodontik problemlere yol açar.

Ortodonti Tedavisinde Ne Yapılır?

Ortodontik tedavi (genellikle diş telleri ile) çoğunlukla çarpık, çıkıntılı veya çapraşık dişlerin görünümünü ve dizilimini iyileştirmek ve dişlerin ısırmasıyla ilgili sorunları düzeltmek için kullanılır. Bunun dışında tedaviyle şunlar yapılır:

•  Dişler arasındaki geniş boşlukları kapatılır.
  •  Diş uçlarının hizalanır ve çarpık dişler düzeltilir.
  • Diş etlerinin ve dişlerin uzun vadeli sağlığını artırılır.
  • Yanlış ısırığın neden olduğu dişlerin uzun süreli aşınmasını ve travmasını önlemek için tedavisi yapılır. Sağlıklı bir ısırık, düzgün bir şekilde yemek yemeyi, çiğnemeyi ve konuşmayı sağlar.
  • Tedavi ile dişlerin görünümünü iyileştirilir.
  • Çene hizasızlığı giderilir.
  • Eşit aralıklı düz dişler çenedeki karşıt dişler ile hizalanır.
  • Bazı durumlarda dişlerin hasar veya çürümeye karşı korunmasına yardımcı olabilir.

Ortodonti Tedavisi Nasıl Yapılır?

Hasta diş çürümesi ve diş eti sorunlarına sahipse ve iyi bir ağız hijyeni standardı taşımıyorsa tedavi süreci başlamaz. Öncelikle bu sorunların çözülmesi gerekmektedir. Tedavinin ilk aşamasında, dişlerin mevcut konumu ve zaman içinde nasıl değişebilecekleri değerlendirilir. Bu aşama, genellikle röntgen çekme, alçı modeller yapma ve dişlerin fotoğraflarını çekmekten oluşur. Bunlardan elde edilen sonuçlara göre hastaya bir tedavi planı verilir. Bu aşama, diş sorununu tedavi etmek için birden fazla yol önerebilir. Hastanın yaşı ve gerekli tedaviye göre kullanılacak diş telinin tipine karar verir. Tedavide dişlerin pozisyonunu düzeltmek için apareyler kullanılır. Ortodontist, başlıklar, plakalar ve diş telleri dahil olmak üzere bir dizi tıbbi cihaz kullanır.

Diş telleri; teller, bantlar ve braketlerden oluşur. Bantlar dişleri sarar ve etrafına itina ile sabitlenir. Braketler genellikle dişlerin önüne bağlanır. Ayrıca diş tellerinin hem şeffaf hem de renkli olanları mevcuttur. Eğer hastanın dişleri birbirine çok yakınsa ve bu durum bükülmelerine veya üst üste binmelerine neden oluyorsa, tedavinin bir parçası olarak bazı dişlerin çekilmesi gerekebilir.

Ortodontik tedavi türlerinin dört temel türü vardır. Bunları aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür:

• Sabit diş telleri: Her dişin ön tarafına yapıştırılmış ve tellerle bağlanmış braketlerden oluşan ve çıkarılmayan tellerdir.
  • Çıkarılabilir diş telleri: Genellikle ağzın çatısını kaplayan ve bazı dişlere takılan plastik plakalardır.
  • Fonksiyonel apareyler: Genellikle birleştirilmiş veya birlikte etkileşecek ve hem üst hem de alt dişlere uyacak şekilde tasarlanmış bir çift çıkarılabilir plastik diş telidir.
  • Başlık: Bu bir ortodontik cihaz değildir, ancak diğer cihazlarla birlikte kullanılabilir ve genellikle geceleri takılır.
    Daha ciddi vakalarda ise tedavi, sabit diş telleri ve çeneyi hareket ettirmek için ameliyat gerektirebilir.

Ortodonti Tedavisi Ne Kadar Sürer?

Tedavinin uzunluğu, dişlerdeki sorunun ne kadar karmaşık olduğuna ve hastanın iyileşme sürecine bağlıdır. Ayrıca çapraz kapanış gibi herhangi bir ısırma sorunu, hastanın yaşı ve dişlerin sağlığı, tedavinin ne kadar süreceğini belirler. Genel olarak ortodontik tedavi 12 ila 36 ay arasında sürebilir.

Ortodonti Tedavisi Neden Önemlidir?

Ortodontik problemler, dişleri ve diş etlerini temiz tutmayı zorlaştırır ve dişlerin hasar görme olasılığının daha yüksek olmasına yol açabilir. Bazı durumlarda ise dişlerin ve çenenin anormal konumu yüzün şeklini dahi etkileyebilir. İyi bir ağız sağlığı ve güzel bir gülümsemeyi korumak için erken teşhis ve tedavi şarttır. Bu nedenle de ortodonti tedavisi diş sorunlarının giderilmesinde oldukça önemlidir. Ortodontik bakım yüz ve çene gelişiminin izlenmesine, gömülü dişlerin riskinin azaltılmasına ve yaşam boyu diş sorunlarının düzeltilmesine yardımcı olabilir. Bunlara ek olarak dişler arasında yiyecek parçacıklarının birikmesinden dolayı oluşan diş çürüğü riskinin azalmasını da sağlar.

Ortodonti Tedavisi Sonrasında Dikkat Edilmesi Gerekenler Nelerdir?

Tedavi bittiğinde hastaların dikkat etmesi gereken bazı hususlar vardır. Bunlar:

• Tedavi sonrasında bir tutucu korse takılmalıdır. Bu genellikle çıkarılabilir özelliktedir. Dişleri yeni konumlarında tutmak için her gece takılması gerekir. Genellikle en az 12 ay kullanılırlar. Ancak kesin süreye ortodontist karar verecektir.
  • Bazı durumlarda dişleri yerinde tutmak için ince bir tel kalıcı olarak dişlerin arkasına sabitlenebilir.
  • Az sayıda vakada, başlık takmak veya çeneye geçici olarak küçük iğneler yerleştirmek gerekebilir.
  • Hastaların diş telleri takıldıktan sonraki altı, dokuz ve on iki ay içindeki durumları ortodontist tarafından kontrol edilir. Ardından tutucuların yerinde olup olmadığını ve dişlerin doğru yerlerinde olup olmadığının kontrolü için yıllık olarak muayeneye giderler.
  • Hasta domates, köri, kahve ve çay gibi güçlü renklendirici ve asit içeren yiyecek ya da içeceklerden uzak durmalıdır.
  • Patlamış mısır, buz, haşlanmış tatlılar, sert kabuklular gibi sert yiyecekler kesinlikle yenmemelidir. Çünkü bu yiyecekler braketlere zarar verebilir.
  • Her yemekten sonra ve yatmadan önce mutlaka dişler, diş etleri ve teller iyice fırçalanmalıdır. Çünkü kötü ağız hijyeni, dişlerde kabarık, kanamalı diş etlerine, iltihaplanmaya ve kalıcı beyaz lekelere neden olabilir. İltihaplanma ve kanayan diş etleri tedavi sürecinin uzamasına neden olur.

Ortodonti Tedavisi Fiyatları Nedir?

Ortodonti fiyatları değişebilir. Tedavi fiyatlarını etkileyen ana faktörleri ise aşağıdaki gibi sıralamak mümkündür.

• Hastanın yaşı
  • Dişlerini ne kadar hareket ettirilmesi gerektiği
  • Takılacak olan diş telinin türü
  • Diş tellerinin takılı kalacağı süre
  • Tedavinin yapılacağı yer ve ortodontistin uzmanlığı

Ortodontik tedavi, iyi bir ağız sağlığı oluşturmaya yardımcı olur; şimdi ve gelecekte sağlıklı bir gülümsemenin önünü açar. Daha fonksiyonel ve daha çekici bir gülümseme için 2014’den bu yana deneyimli ve uzman ekibiyle hizmet veren Klinik34’ü ziyaret edebilirsiniz. Ortodontik tedaviye ihtiyacınız olduğunu düşünüyorsanız, harika bir gülümsemeye giden yolda size yardımcı olmak için buradayız. Tüm diş ve ortodontik problemlerinizin tedavisi için güvenle Klinik34’e başvurabilirsiniz.